Vrede og Irritation – hvad betyder det?

Irritation kan gå over i vrede og vrede kan blive til irritation. Irritation og vrede er som lillebror og storebror.
Vi har alle i vores bevidsthed en ”tavle” hvor der står en masse regler på.
Hvordan vi skal leve livet og hvad der er ok og hvad der ikke er ok.
F.eks.

  • Man skal vente ved rødt lys
  • Mans skal lave sine lektier
  • Man må ikke snakke i munden på hinanden
  • Man må ikke smaske

Og det bliver ved i en nærmest uendelig lang liste af regler, små og store, nogle der giver mening og andre vi har “arvet” uden at tænke dybt over dem.

Hvad vi ikke ved er at to mennesker ikke har helt de samme regler.
F.eks.

  • Må man have fødderne på bordet?
  • Må man gå med sokker med huller i. og hvis ja HVOR store må hullerne være før det ikke er ok.

De regler er skrevet på din tavle af først og fremmest mor og far, dig selv, skolelærere, venner m.fl.

  • Ved at de har fortalt dem mange gange
  • Skældt ud hvis du ikke overholdt dem
  • De gav fornuft dengang
  • Du respekterede den der udtalte reglen
  • Du selv dannede reglen ud fra hvad du så og hørte og dermed med din børnelogik konkluderede at der måtte være en regel
    Osv.

Når du i dag bliver irriteret og vred er det fordi DU eller en anden overtræder de regler du har skrevet i dit ubevidste!
Så hvis du bliver vred eller irriteret skal du:

  • Finde ud af hvad det er for en regel du/andre har overtrådt. (tænk over det en dag du er alene)
  • Gøre op med dig selv om reglen er rimelig. (Børn skal ses men ikke høres, man må ikke have huller i strømperne, man må ikke have sokker i sandaler)
  • Måske det er tid til at skrive en ny regel. (Babyer skal have lov at græde, de kan jo ikke andet, et hul i strømperne på 1 cm er ok, jeg skal ikke blande mig i om min mand gerne vil have sokker i sandalerne)

 

  • Hvis reglen er gammeldags og urimelig, så snakker du med dig selv og tilgiver dig selv/den anden.. de kan jo ikke gøre for du har urimelige regler. Måske du endda skal sige undskyld for at du blev vred…det er der ingen der kan lide
  • Hvis reglen er OK, så må du handle. Fortælle om den regel du har og hvorfor andre skal overholde din regel. Eller hvis det er dig selv, tage dig sammen og få gjort noget ved det.
    Husk at andre har lov at komme med indvendinger og fortælle om deres regel på det punkt. Måske du kan lære noget og på den måde få en endnu bedre regel.

Tænk over det, og se om du kan praktisere det. I hvert fald finde ud af hvilken regel der bliver overtrådt. Så bliver du mere og mere bevidst og det vil i sig selv nedsætte din vrede.

Få det bedre – Generel opskrift:
Her er en opskrift du kan bruge på de fleste følelser.:

  • Hvilken følelse har du?
  • Hvor slem er følelsen på en skala fra 0-10?  (hvis over 7, skal der tappes (EFT) for bedre at kunne være i nuet)
  • Hvilken situation er skyld i det
  • Hvilken personer er involverede
  • Hvilke overbevisninger har jeg der er i spil her
  • Er disse overbevisninger rimelige, eller skal de laves om, så de bedre støtter mig/andre
  • Vilken værdier pejler jeg mod
  • Hvem er jeg en del af
  • Hvad skal mine handlinger være for at ”det” bliver godt igen
  • Hvornår går jeg i gang? (husk pause før aktion, så man kan mærke om det føles godt og i overensstemmelse med værdier og overbevisninger

God fornøjelse – øvelse gør mester.
Er det svært så husk at en baby giver ikke op før de kan gå, så bliv ved til du kan

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *