Teknikker

Jeg anvender først og fremmest to teknikker og en masse coaching. En slags drømmerejse, hvis du har dominerende traumer fra fortiden. Emotionel Frihedsteknik (EFT), hvis det enten er traumer du kan huske, eller du mens vi har terapi får følelsesmæssige reaktioner, på det vi snakker om. Jeg kan også blande disse teknikker.

EFT er nemt at lære. Du bliver hurtigt i stand til at give dig selv førstehjælp, de dage hvor følelserne er under nulpunktet.

EFT består af en lille rutine hvor vi snakker om problemet, mens vi berører/tapper på de forskellige punkter i ansigtet, krop og hænder.

Dette vil efter nogle runder berolige dig og tit medfører at symptomerne/følelserne forsvinder.

Man kan sige at EFT er en metode til at få krop og hjerne til at tale sammen, berolige og genforhandle om det virkelig er nødvendig at aktivere alle de følelser og stress, når du tænker på eller oplever en bestemt situation.

EFT og tidslinje terapi er en fantastisk teknik til at fjerne traumer og fobier. Og når man har arbejdet så meget med emnet som jeg har opdager man at rigtig mange problemer i virkeligheden bygger på gamle “små” traumer.

De fleste har den slags traumer, f.eks. frygt for at tale overfor mange mennesker. Frygt for at synge højt. Frygten for at dumme sig, frygten for afvisning.

Vi har lært at navigere uden om situationerne og det går jo for de fleste helt fint, men disse små traumer kan også begrænse din hverdag og give dig mange ubehagelige følelser i løbet af en dag. Du har så valgt at gøre noget ved det og det er godt. Første skridt er at søge informationer, som du gør nu. næste skridt er at skride til handling.

EFT er et godt valg hvis

  • du ikke har uendelig mange penge at bruge til behandling
  • du har 20 minutter til dig selv mindst et par gange om ugen
  • dit problem er så stort at du bliver mindet om det når du har tid for dig selv

 

Hvorfra kommer EFT

I stedet for at stikke nåle i akupunktur punkterne har man i 1960erne eksperimenteret med at banke/tappe på punkterne. Der er flere hundrede punkter, men gennem adskillige forsøg blev de mest virkningsfulde punkter fundet.

EFT er opfundet af amerikaneren Gary Craig. Det er en serie af berøringer

Han antager at krop og sind hænger sammen og at at alle fysiske sygdomme har en følelsesmæssig side. Omvendt vil alle følelser med tiden sætte sig i kroppen i form af en eller anden slags ubehag eller sygdom.

Han fortæller i det lydklip der er hvis du følger linket og gerne vil høre den 50 minutters historie om EFT at Lægerne erkender at stress kan påvirke kroppen, men at de ikke ved hvad de skal gøre ved det.

Meditation og mindfuldness er ved at blive accepteret som måder, hvor folk kan bearbejde deres tanker og dermed nedsætte kroppens stress.

EFT er en serie af banken på disse akupunkturpunkter, sammen med en “samtale” med kroppen om hvad der kan mærkes af fysisk ubehag og afrundet med en accept og tilgivelse af hvordan tingene nu en gang er endt, så personen fratages skyld, skam, vrede og frustration over at være endt i en dårlig situation

Jeg tænker teknikker bygger på TFT (Tanke Felt Terapi) og teknikken er siden videreudviklet til Faster EFT (Robert G. Smith) som kun bruger ganske få punkter. Den er supergod til at håndtere dagligdags følelser af stress og uro og alt for mange følelser.

 

———————

 

Lilians recipe for a very quick fix,: If you are in a hurry, going out of the door or on the lavatory: take both hands and tap (softly) yourself in your head anywhere it feels god or hurt a bit. Continue at least 1 minute or 5 if you have the time. The cortisone level in your body will drop and you will fell more relaxed.

Fast EFT: A general way to in a more structured way to use EFT if you are in psychical or physical pain.

Robert G. Smith has evolved this method on top of Garys and it is very easy to use this to a daily day habit to reduce stress. Se his informal video here .

EFT: Gary Gregs routine: Watch his videos and you are easily up to speed. He has evolved several variations that can cope with nearly all problems you have.

The easiest is to while going through the EFT routine, talking both about something positive and the negative problem you try to get rid of.

A part where you forgive/love yourself and a part where you describe all the side effect of your problem: pain, anger, fustration, anxiety, stress, irritation and you name it. Big and small.

By in this way talking both about the problem and something good that you deserve while calming down your nervous system will sooner or later break down your bad habits of thinking.

Would you like me to make skype sessions in EFT?. of course it is not so good as being off-line together with at trainer. But a lot better than nothing. We could collect you guys in groups depending both on geographic and “subject” Come with a comment if you would participate. Or write me an email to lilian-sj at email.dk

kr

Lilian

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *