Hvordan kommer du af med PTSD

PTSD skyldes at du har oplevet en eller flere meget ubehagelige oplevelser.

Vores krop og hjerne har i gennem mange millioners års udvikling lavet en masse indviklede mekanismer for at beskytte dig mod at det sker igen. Du bliver angst for at det skal ske igen, og vil gøre hvad som helst for at situationen ikke skal gentage sig. Det er jo sund fornuft.

Problemet er bare at små dagligdags ting få dig til at mindes den ubehagelige oplevelse. Din krop reagerer ved at udsende alle mulige signaler for at få dig til at flygte fra situationen eller til at slås for at bekæmpe fjenden.

Hverken flugt eller kamp er socialt acceptabelt i de aller fleste situationer, hverken i køen i Netto, når du snakker med din ex, eller du går en tur på strøget. Så du gør sandsynligvis ingenting. Resultatet er at kroppen “brænder inde” med en masse signalstoffer der skulle have været brugt til at løbe fra eller kæmpe dig ud af en farlig situation. Det er den stress og uro du føler.

Hvad kan du gøre ved det?

  • Du kan få bearbejdet dine traumer
  • Du kan lære at forstå de signaler din krop sender til dig og i tide træffe nogle bedre valg som beskytter dig fra at komme ind i ubehagelige situationer

Bearbejde dine traumer

Det er lettere sagt end gjort. Du har sikkert allerede været til en psykolog uden det helt store resultat.

Hvor nemt det er afhænger meget af om det er EN enkeltstående begivenhed der har givet dig PTSD, eller om det er mange forskellige eller gentagne begivenheder, der over en længere periode eller et helt liv har givet dig PTSD.

EFT er bare en ud af flere teknikker som kan hjælpe dig. Det der er den store forskel fra for eksempel en klassisk psykolog behandling er at vi i et EFT forløb koncentrerer os ikke bare om hvad du tænker om din PTSD men også afbalancere kroppens reaktioner, så de bliver roligere, når du tænker på dine traumer. Ved at tappe (=banke blidt) på nogle akupunktur punkter på ansigt og krop, sender du beroligende signaler til din hjerne (Det var farlig, men du er i sikkerhed nu). Kroppen slapper mere og mere af ved tanken om det der engang skete. Når behandlingen er helt færdig vil du kunne tænke på din ubehagelige oplevelse som om det var et minde eller en film. “Ja det var super ubehageligt, men de følelser jeg havde den gang bliver ikke aktiveret.”

Hvis det er EN enkeltstående begivenhed tager det måske 1-3 timer at få mindet “neutraliseret” for følelser.

Hvis det er mange eller et helt livs ubehagelige oplevelser, tager det selvfølgelig længere tid. Der er ikke andet at gøre end at tage traumerne en efter en i den rækkefølge de trænger sig på eller tappe på de følelser du har i øjeblikket. Dette tager tid. Derfor skal du vælge en teknik, som du selv kan arbejde videre med hjemme hos dig selv. Og her er EFT en af få teknikker sammen med f.eks. meditation, som du selv kan arbejde videre med.

Jeg lærer dig teknikken Faster EFT, nemmere kan det ikke blive.

Fordi EFT er så velegnet til PTSD og alle andre psykiske problemer vil jeg gerne sprede budskabet om EFT. Der er så mange som fortjener at have det bedre, og så få der har råd til at gå i behandling, så mange gange der er brug for.

Lær at forstå de signaler din krop sender til dig

Din krop og hjerne sender hele tiden en strøm af signaler. En masse bliver selvfølgelig brugt til at leve, bliver sulten, fordøje maden, gå på toilettet, holde dig oprejst og bevæge dig hvorhen du vil. Du registrer ubevidst hele tiden hvad du ser, hører, mærker, smager og lugter. Du har bevidste og ubevidste tanker som følge af dette. Alt bliver kogt sammen og du får en følelse, en mavefornemmelse eller en spænding.

Det du føler skyldes en blanding af

  • Medfødte instinkter (Pas på i mørke, pas på fugle fra luften, pas på alt der ikke er pattedyr, pas på højder, vær agtpågivende ved høje pludselige lyde)
  • Et helt livs erfaringer (husk regnfrakken når det er efterår, man glider når der er mudder)
  • Et helt livs små og store traumer (Dengang hunden bed dig, dengang far slog dig, den gang de grinede af dig, da du sang)
  • Overbevisninger – 100 vis af regler du har lavet for dig selv og andre (man skal spise op, Man må ikke have fødderne på bordet, man ringer ikke til folk efter efter kl. 21, man må ikke bande osv. osv)
  • Værdier: Hvad er vigtigt for dig. (f.eks. familie, økonomi, helbred, sund kost, motion, venner, spændende oplevelser, ro og fred)
  • Omgivelserne: er du hjemme bland venner og elskede eller ude blandt ukendte

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *