biologiske stress typer

Klar til et stressfrit liv?

Alle mennesker har en måde at håndtere stress på.
Ved du hvad din måde er?
Stress er en udefinerbar størrelse og på denne side kommer vi lidt mere ind på typiske måder at reagere på. Eller rettere at du benytter en af kroppens automatiske og instinktive måder at reagere på.

Hvordan stress giver sig udtrykker sig er forskellig fra menneske til menneske. Ryster du (af skræk), får du hovedpine, eksem anfald, højt blodtryk, tinnitus, urimelige følelses udbrud, uren hud, brændende mund eller noget helt andet.

Det der er vigtigt er at du begynder at se sammenhængen mellem overlast i din hverdag og fysiske og psykiske symptomer.
Når du opdager dit specielle stress tegn, så kan du hurtigere og hurtigere bremse op og afværge stressen

De 4 biologisk stresstyper Vil du have det bedre, er en af måderne at blive bevidst om din stresstype

Biologiske stress typer

er det indre gear du bruger når dit liv er lidt svært, du har travlt eller dine omgivelser presser dig. Efter et langt voksenliv er det måske nærmest blevet en livsstil at befinde sig i netop det stressgear. Du aner det måske slet ikke, men det er sandsynligvis grundlagt for mange år siden. Nu har det bare manifesteret sig mere fysisk, fordi at du i for lang tid er blevet ekstra presset p.g.a. job, ægteskab, børn eller dramatiske begivenheder.

Flygt (Flight)

Du har mest lyst til at løbe din vej. Men det er jo ikke en sabeltiger du står over for. Så du bliver. De stresshormoner der skal til at løbe 500 meter på rekordfart hober sig op i dig og giver fysisk symptomer. Det kan være uro, og vis det er helt galt begynder du måske at ryste. Det kan have så mange andre fysiske udtryk.
Denne type vil ofte have travlt. Suse rundt for at nå det hele. Planlægge lidt mere end det er nemt at nå. Køre stærkt på vejen hjem for at hente børnene. Småløbe rundt fordi det er så vigtigt at nå det hele.
Flygt og den næste type (kæmp) giver begge et højt niveau af stresshormoner og du kan få højt blodtryk, tynd mave, myldertanker og dermed svært ved at falde i søvn og svært ved at holde dig i søvnen.
Det er nok i denne stress type, der er flest fald ulykker og trafikulykker for farten kan komme til at overstyre sikkerheden for dem der ejer dette stressmønster.

Kæmp (Fight)

I denne stress type er der to ting på spil.

Dels vrede over den sabeltiger, der ikke er der. Den skal nedkæmpes og uskadeliggøres for at forsvare.
Dels den aktive tilstand inden man går i kamp. Man sætter sig op til at vinde, kæmper for at blive den bedste, gøre det bedste, perfektionere det du har gang i. Du hjælper andre uden at tage hensyn til dig selv. Det skal bare lykkes, kost hvad det vil.

Du har stærke overbevisninger om hvad vej du skal, og vil gøre alt for at det lykkes. Der er mange dygtige mennesker i denne stresstype, mange forkæmpere, mange opofrende forældre og pårørende.
Stresshormoner vil hobe sig op. Forårsage kortere søvn, som du synes er fint for så kan du også nå mere. Du bliver målrettet og dedikeret. Det er herfra at mange karrieredrevne mennesker til sidst bukker sammen og får depression fordi adrenalinen slipper op og manglen på søvn til sidst får dig ned med nakken.
Depression er den eneste måde at få dig til at falde til ro. Stikket bliver trukket ud.
Du kan også få andre symptomer som tvinger dig til at stoppe op.

Frys (Freeze)

Du har i denne stress type instinktivt opgivet ved synest af din modstander. Sabeltigeren er for tæt på og eneste udvej er at besvime eller at gøre sig usynlig.
Dit blodtryk går ned. Hudtemperaturen falder, det er svært at bevæge sig, du er klistret fast til det sted du står. Du taler med svag stemme, eller kan ikke få et ord frem. Du taber det du står med i hænderne. Du er frosset. Alle krops-funktioner bliver sænket til et minimum. Svagt åndedræt, låste ansigtsmuskler, tarmfunktionen går is stå. Hjernen/opmærksomheden får ingen signaler fra kroppen, for det er ikke vigtigt før sabeltigeren er gået væk.
Al energi går op til hjernen. Man siger at nogle personer “lever i deres hoved”. Det gør dem super kloge, men det er ikke sundt ikke at kunne mærke efter hvordan man “har det”.
Denne tilstand kan skyldes dramatiske begivenheder så som ulykker. Det kan også være stærke smerter som ikke bliver behandlet med det samme. Hvis du f.eks. brækker en tå men løber videre. Det kan nemt ske, hvis du er meget aktiv, som under en sportsbegivenhed. En smerte i en brækket tå bliver nemt ignoreret i “kampens hede”, og adrenalin bruges til at udholde smerten i alt for lang tid. Så lang tid at kroppen lærer at det er en smart måde at håndtere ubehag på.

OmFavn (Fawn)


Denne stresstype accepterer tingenes tilstand. Der er to undertyper.
Der er “det går nok”, typen som lægger mærke til at der er noget galt men som er gode til at berolige sig selv. Det er mest kroppens signaler der ignoreres. Det kan både være vægt stigning, mangel på motion eller stivhed der ignoreres. Det kan også være sygdomstegn. Det gør at de lever kortere fordi de kommer for sent til lægen eller får livsstils sygdomme.
Den anden undergruppe til denne type er dem der finder sig i alt for meget fra sine omgivelser. De overhører deres egne grænser og får rodet sig ud i forfærdelige ting, hvor andre lokker eller truer dem. De tror ikke de har fortjent bedre eller at andre er mere værd end dem. De gør “knuder” på sig selv for at håndtere situationerne. Deres samvittighed og interne regler begynder rent fysisk at snakke med dem via symptomer fra kroppen. Symptomer ses hver gang regler og grænser overskrides, men kan til sidst mærkes hele dagen.
Et mix af typer.

Vi er alle et mix af disse typer

Der vil være et du bruger som dit “foretrukne” stress gear. Fra nu af vær opmærksom på hvilket stressgear du er i. Stop op. Er det virkeligt nødvendligt. Sæt tempoet ned, hold en pause, eller hvad der nu skal til for at få det bedre.
For de fleste er det ikke nok at læse om det, det tager lang tid at erkende at alt ikke er som det skal være.
Og de fleste er lang tid om at erkende at de fysiske symptomer også har en psykisk rod, nemlig stress i fortid eller nutid

Online kursus

Jeg er i gang med at producere et online kursus i HOPE Coaching hvori du får teorien om hvorfor du bliver syg og stresset og hvordan du kan bruge placeboeffekten som løftestang til at få det bedre

Workshops

Lær at reducere dine stress-related symptomer ved at bruge den simple selvhjælps teknik EFT

Er du i en gruppe der gerne vil have hjælp kan vi lave en online session for hele gruppen? I can enten have mig med  You can join the online tool I have that allow us to have close to normal classroom training

Online Konsultation

Det kan ikke være nemmere end side hjemme foran din computer og modtage terapi og coaching

Kunde referencer

Jeg har arbejdet med folk med kroniske sygdomme i 3 år. Og undersøgt hvordan coaching og terapi kan hjælpe dem. Jeg har fundet en model der virker.

Jeg kalder den for HOPE, da håb ere det folk med kroniske sygdomme har brug for først og fremmest

Michael Ondracheck Pedersen

Meget kort. Jeg sidder her efter at være behandlet af Lilian og kan opsumere: Min højre arm og hånd har det bedrehåndskrift er forbedret. Jeg kan igen børste tænder med min højre arm efter i 7 år har måtte bruge min venstre arm- Jeg har reduceret mit medicinforbrug med mindst 25%. Jeg har mere mod på at beholde mit job og en vigtig ting: Jeg bliver henrykt ved tanken om den næste lille forbedring. Før så gik jeg og ventede på hvornår jeg skulle gå op i medicin dosis.

Blenn Burns

"I have reduced my Mucuna by around 50% since we first started sessions. I will continue to reduce in hopes of eliminating dyskinesia completely. I have reviewed past traumas with Lilian and have let them go. Many of these were in my subconscious and weren’t a daily thought. I have no flashbacks and emotionally sensitive past memories are not as difficult to deal with anymore “. ”

Marit Digernes, Norway

“My world has changed! First, I have been able to reduce my medication. Takes it now only when needed – this is something I thought was impossible, but yes it is possible. Second, I have been training systematically for two days. The first day I alternated between slow jogging and walking, the second day I took a demanding walk in the forest for 90 minutes. Both were challenging. I actually thought I could no longer jog because my feet are so slow, but I did it. Now I feel normal exercise stiffness in my legs, and it feels recognizable and good. This morning I woke up with a deep desire to have a job to go to. It has been years since I longed for this, so it is a good and healthy sign, I think.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *